پایگاه هم اندیشی یاران انقلاب اسلامی - آخرين عناوين علمی فرهنگی :: نسخه کامل http://www.hamandishi.ir/art Mon, 22 Feb 2016 14:22:04 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/fatemie/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه هم اندیشی یاران انقلاب اسلامی http://www.hamandishi.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه هم اندیشی یاران انقلاب اسلامی آزاد است. Mon, 22 Feb 2016 14:22:04 GMT علمی فرهنگی 60 طراحی سناریوی جدید نجات آب با ژاپنی‌ها http://www.hamandishi.ir/news/325076/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محمد حاج رسولی ها با تشریح نتایج بازدید کارشناسان ژاپنی از چهار دشت پایلوت کشور گفت: جلسه بررسی نتایج بازدید کارشناسان منابع آبی موسسه مورانومیرای ژاپن از چهار دشت پایلوت کشور در استان‌های فارس، کرمان، همدان و خراسان رضوی با هدف طراحی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی برگزار شد. مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: پایه ریزی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آبی، یک راهبرد مهم ماست و امیدواریم بررسی های کارشناسان ژاپنی، دستاوردهای مفیدی برای کشور داشته باشد. این پروژه آن قدر برای ما اهمیت دارد که به دنبال استفاده از تجارب و دانش کشورهای مختلف در پیشبرد آن هستیم. حاج رسولی ها ادامه داد: با توجه به سوابق فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و ژاپن، بر این باور هستیم طرف ژاپنی می تواند نقشه راه مطلوبی ارائه دهد. در ادامه، «نوپو آکی وادا» مسئول پروژه های برون مرزی موسسه مورانومیرای گفت: در طول این بازدیدها نه فقط با مسئولان محلی که با مردم بومی نیز گفتگوهای مفصلی داشتیم و این سفر، کمک بزرگی به درک ابعاد بحران آب ایران کرد. وی افزود: به وضوح مشاهده کردیم که کشاورزان و بهره برداران نسبت به بحران آب در ایران احساس نگرانی می‌کنند؛ هر چند در عین حال، راهکاری برای برون رفت از این وضعیت را متصور نیستند. کشاورزان هیچ برنامه منسجمی برای کشاورزی و استفاده درست از آب ندارند که نتیجه این وضعیت، بهره وری پایین در استفاده از منابع آبی است. آکی وادا با بیان اینکه در یک پروژه مشارکتی، مردم و دولت، باید تکالیف و مسئولیت‌های خود را به درستی بشناسند، خاطرنشان کرد: مادام که آموزش‌های لازم به کشاورزان و بهره برداران ارائه نشود، مشکلی حل نخواهد شد. وی گفت: مدل مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی، در فاز اول به دنبال پرورش تسهیل گران است که در روستاها، آموزش‌های لازم را به کشاورزان و بهره برداران ارائه می‌دهند؛ از طرف دیگر و به موازات فاز اول، این پروژه، ایجاد یک الگوی ملی مشارکت در مدیریت منابع آب زیرزمینی را پیگیری می کند که مدت زمان انجام این پروژه در نهایت سه سال خواهد بود. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:47:49 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325076/ بازداشت برخی عوامل توزیع میوه قاچاق http://www.hamandishi.ir/news/325064/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مجتبی شادلو  درباره آخرین وضعیت عرضه میوه‌های غیرمجاز و قاچاقی که اخیرا به صورت گسترده و شبانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران توزیع شده بودند، اظهارداشت: برخوردهایی توسط مسئولان مربوطه با این اقدام انجام شده است، تعدادی از متخلفان در این زمینه از جمله عاملان توزیع دستگیر شده‌اند و میوه‌های آنان نیز ضبط شده است. وی با بیان اینکه این مساله باید از اساس و بنیاد حل شود، گفت: اینکه محصولاتی با این حجم گسترده از اقصی نقاط دنیا وارد می‌شود، جای بحث زیادی دارد، ضمن اینکه توزیع این محصولات در داخل کشور فرآیندی روان و فراگیر است، بنابراین باید با این مسائل به صورت جدی برخورد کرد. شادلو با اشاره به اینکه قاچاق میوه بحث استقلال، خودکفایی و امنیت غذایی کشور را دچار مشکل می‌کند، افزود: این اقدام از طرفی هم سلامت جامعه را دچار می‌کند. رئیس اتحادیه باغداران اضافه کرد: اگر ما در کشور با کمبود میوه‌ای مواجه باشیم یا تولیدات‌مان دارای قیمت‌های قابل قبولی برای مصرف کنندگان نباشد، طبیعتا دولت مکلف است برای تامین نیاز اقدام به واردات کند اما مساله این است که در حال حاضر ما با فاجعه عدم فروش محصولات‌مان مواجه هستیم. شادلو با بیان اینکه تولیدکنندگان به‌ویژه در چند محصول از جمله سیب درختی، گوجه‌فرنگی، خیار، سیب زمینی و پرتقال در حال نابودی هستند، گفت: تولیدکنندگان این محصولات حتی بخشی از هزینه تمام شده تولیدشان را هم به دست نمی‌آورند. رئیس اتحادیه باغداران، گرانی پیاز در هفته‌های اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی یک سال تولید روی دست تولیدکنندگان می‌ماند و  آنان به شدت متضرر می‌شوند، طبیعتا سال بعد کشت محصول کاهش می‌یابد و نرخ آن گران می‌شود. وی با بیان اینکه حدود ۳ تا ۴ سال متوالی پیازکاران به شدت زیان دیدند، گفت: امسال دیگر آنان جرات نکردند کشت انجام دهند. شادلو، مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات پیاز عامل افزایش قیمت آن است را رد کرد و ادامه داد: سال آینده با خطر کمبود سیب زمینی و افزایش نرخ آن مواجه خواهیم بود، چراکه تولید امسال به شدت تهدید شده است. نیازی به واردات نارنگی نداریم وی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود نارنگی در کشور و نیاز به واردات آن برای شب عید، تصریح کرد: چنین مساله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد. شادلو افزود: در حال حاضر نارنگی فارس کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان عرضه ‌می‌شود اما نارنگی پاکستانی بی‌کیفیت و پر از هسته کیلویی ۶ هزار تومان است. وی با بیان اینکه در تمام بازارهای بین المللی نارنگی پاکستانی به دلیل کیفیت پایین و داشتن هسته زیاد جایگاهی ندارد، گفت: در حال حاضر نارنگی بندرعباس هم در بازار داخل موجود است که به دلیل ویژگی‌ها و کیفیت خاص قیمت نسبتا بالایی دارد اما نارنگی فارس تمام بازار را پر کرده و پاسخگوی نیاز شب عید هم است. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:33:46 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325064/ احتمال توقف عرضه کارتی بنزین از نوروز http://www.hamandishi.ir/news/325063/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: سیدناصر سجادی در تشریح مهمترین برنامه‌های تامین بنزین نوروزی مردم، گفت: در شرایط فعلی ذخیره‌سازی بنزین و گازوئیل به منظور تامین پایدار و مطمئن این فرآورده نفتی در سطح انبارهای نفت کشور آغاز شده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه هم اکنون حجم ذخیره‌سازی استراتژیک بنزین در کشور در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: بر این اساس هیچ‌گونه نگرانی برای تامین سوخت نوروزی در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز وجود ندارد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه همزمان با برنامه‌ریزی برای تامین سوخت، با اعزام گروه‌های گلگشت بازرسی از وضعیت جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در کل کشور و به ویژه مسیرهای پر رفت و آمد سیاحتی و زیارتی آغاز شده است، اظهار داشت: با اعزام اولین گروه بازرسان گلگشت، دومین بازرسی در اواسط اسفند ماه و سومین گروه به منظور نظارت بر تامین پایدار و مطمئن سوخت در ایام نوروز در روزهای پایانی سال در کل کشور فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد. وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری متوسط رشد مصرف بنزین در کشور حدود دو درصد بوده است، تاکید کرد: با این وجود پیش بینی می‌شود در روزهای پایانی اسفند ماه و ایام نوروز متوسط مصرف روزانه بنزین کشور با افزایش قابل توجه‌ای همراه شود. سجادی با اعلام اینکه حتی در صورت افزایش و جهش مصرف بنزین در روزهای پایانی سال، تمهیدات لازم برای ذخیره‌سازی، تامین و توزیع بنزین و گازوئیل انجام گرفته است، یادآور شد: از سوی دیگر، حتی پیش بینی نصب و راه اندازی جایگاه‌های سیار سوخت در برخی از مسیرهای پر رفت و آمد انجام شده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش مهر که آیا برای ایام نوروز آغاز سال جدید احتمال توقف عرضه کارتی بنزین در کشور وجود دارد؟ توضیح داد: در شرایط فعلی هیچ گونه برنامه جدیدی برای توقف عرضه کارتی و یا افزایش قیمت بنزین به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ابلاغ نشده است. این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی توقف عرضه کارتی بنزین صرفا در حد یک پیشنهاد بوده و تاکنون هیچ مجوزی از سوی دولت برای اجرای این طرح تصویب و ابلاغ نشده است. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:30:39 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325063/ توان ژورنالسیم در تحول علمی کشور http://www.hamandishi.ir/news/325062/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: پـرویـز کـرمـی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان طی سخنای در باره موضوع این نوشتار بیان داشت: ما چقدر از توانمندی‌های علمی و فناوری  کشور خبر داریم؟ مسئولین و مدیران میانی کشور چقدر از اختراعات و دستاوردها و پیشرفت‌های دانشمندان داخلی مطلعند؟ بخش خصصی چقدر خبر دارد که درفضای علمی کشور چه اتفاقاتی در شرف وقوع است؟ استادان و دانشجویان چقدر می‌دانند که همکاران و همکلاسی‌هایشان به چه کارهایی مشغولند و چه پروژه‌هایی را در دستور کار خود دارند. نمایندگان مجلس و مدیران تصمیم‌گیر چقدر از پروژه‌های ریز و درشت علمی و فناوری خبر دارند؟ و بالاخره اینکه جامعه ایرانی چقدر از دانشمندانش خبر دارد و چقدر بر اوضاع علمی و فناوری مشرف است؟ حقیقت این است که ما در زمینه اطلاع رسانی علمی و ژورنالیسم علمی ضعیفیم و بیشتر بخش‌های کشور از کارها و پروژه‌های هم خبر ندارند و جز اینکه جسته و گریخته اخباری را بشنوند و از پروژه‌هایی تبلیغاتی مطلع شوند از کلیت ماجرا و عمق این دستاوردها بی‌خبرند. اطلاع رسانی و ترویج علمی ما تبدیل به تبلیغات شده و از حالت اخبار علمی درآمده است. اینقدری که ما از کشورهای دیگر و از دستاوردهای علمی دنیا خبرداریم از اتفاقات بیخ گوشمان خبر نداریم. یک دلیلش همین برنامه‌های جذاب رسانه‌ای است که غربی‌ها می‌سازند و پیشرفت‌هایشان را آب و تاب می‌دهند. بیشتر مجلات و برنامه‌های تلویزیونی ایرانی و بیشتر اخبار علمی به زبان فارسی مربوط به غربند و ناخواسته زبان مخاطبین را به تحسین می‌گشایند. حقیقت این است که علم و تکنولوژی منحصر به جغرافیا نیستند و ماهیتی جهانی دارند اما از آنجایی که قدرت علمی منجر به قدرت سیاسی و اقتدار کشورها می‌شوند طبیعی است که هر کشوری خودش را توانمند نشان دهد و یافته‌ها و ارتباطات علمی‌اش را در بوق و کرنا کند. حتی کشورهای عربی که سابقه علمی‌شان ضعیف‌تر از بقیه است امروز هزینه می‌کنند و دانشمند مهاجر می‌پذیرند و با دادن پول ولو در عنوان شریک علمی تحقیقات می‌شوند شهرک‌های علمی تحقیقاتی می‌سازند. منظور اینکه علم هم تبدیل به ابزار قدرت سیاسی شده و هرکس به صرافت این افتاده که خودش را قوی‌تر و توانمندتر نشان دهد. با این همه غربی‌ها در این کار پیشرو هستند و خود را برتر نشان می‌دهند و به‌خصوص تسلطشان بر سپهر اطلاعاتی و فضای رسانه‌ای و با داشتن صدها شبکه و مجله باعث می‌شود که این باور را در مردم ایجاد کنند که دانشمندان غربی پیشرفت‌های حیرت‌انگیز کرده‌اند و فاصله‌شان با بقیه دنیا فاصله‌ای نجومی است. شما با هر کس حرف بزنید می‌بینید که پیشرفت علم و تکنولوژی را در غرب به عنوان یک امر بدیهی پذیرفته است. اطلاع‌رسانی و تبلیغات و ترویج را نباید دست کم گرفت. این تبلیغات جدا از اینکه روی قدرت سیاسی اثر می‌گذارند قدرت اقتصادی را هم متاثر می‌کنند. اطلاع‌رسانی و تبلیغات و ترویج را نباید دست کم گرفت. این تبلیغات جدا از اینکه روی قدرت سیاسی اثر می‌گذارند قدرت اقتصادی را هم متاثر می‌کنند. امروز در عرصه اقتصاد هم امری بدیهی فرض شده که محصولات چینی و کره‌ای دنیا را قبضه کرده‌اند. اگر فلان محصول کره‌ای در اکثر خانه‌های ایرانی‌ها کاربرد پیدا کرده علتش بیش از آنکه به قابلیت آن محصولات برگردد به قدرت رسانه‌ای و تبلیغات برمی‌گردد. ما نیز دقیقا در همین عرصه است که ضعیفیم و توان پرزنت کردن کارها و دستاوردهایمان را نداریم. امروز دانشمندان ما در عرصه‌های محتلف پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند. این پیشرفت‌ها هم علمی است وهم تکنولوژیک. مع‌ذلک اکثر مردم و حتی اکثر مسئولین خبری از آن ندارند. حتی شکل پرزنت کردن رسانه‌ای ما هم جنبه پروپاگاندایش بر دیگر جنبه‌ها می‌چربد. یعنی ما به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یا هفته دولت یا مناسبت‌هایی از این دست فیلم‌های تبلیغاتی پخش می‌کنیم که گوشه‌ای از توانمندی‌های علمی و فناوری یا فرهنگی و اقتصادی کشور را نشان دهند. اما تاثیر این فیلم‌ها به رونق اقتصادی نمی‌انجامد و در باورهای مردمی نیز آن‌طور که باید تغییر ایجاد نمی‌کند. همین الان محصولات ایرانی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند اما یا بیشتر مردم از آنها خبر ندارند یا موقع تبیلغات تا حد زینت المجالس پایین می‌آیند. سمت و سوی رسانه‌های ما سمت و سوی قدرتمندی نیست که بتواند در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد. در واقع ما هم به لحاظ اعتماد به نفس ملی و سیاسی ضرر می‌کنیم و هم به لحاظ بازار اقتصادی. اینقدری که مارک‌های غربی، کره‌ای و چینی در ایران مشتری دارند محصولات پیشرفته ایرانی ندارند. وقتی شما در مملکت خودت نتوانی کالایت را بفروشی در کشورهای دیگر هم با مشکل مواجه خواهی شد. این مشکل رسانه‌ای است. ما در القای پیام و اقناع از رقبایمان جا مانده‌ایم و نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم. خیلی وقت‌ها شرکت‌های دولتی برای خرید مایحتاجشان یا برای دریافت خدمات به کشورهای دیگر می‌روند و رو به سوی عرضه کننده خارجی می‌آورند، غافل از اینکه می‌توانند نیازشان را شکلی مطلوب در داخل برطرف کنند. دلیلش همین است که رسانه‌ها ضعیف عمل می‌کنند و تبلیغات توان پیام را ندارد. نگاهی واقع‌بینانه به وضعیت رسانه‌ایمان بیندازیم می‌بینیم که در اینجا مشکلات و کمبودهای زیادی وجود دارد. یکی از مشکلات حضور پررنگ بخش دولتی است. دولت ناخواسته مجال بخش خصوصی را تنگ می‌کند ضمن اینکه گاهی هم خواسته با او به رقابت برمی‌خیزد. یکی از مشکلات حضور پررنگ بخش دولتی است. دولت ناخواسته مجال بخش خصوصی را تنگ می‌کند ضمن اینکه گاهی هم خواسته با او به رقابت برمی‌خیزد. بحث تولید فیلم‌های مستند هم هست. در میان بخش‌های مختلف تولید فیلم مستند بخش خصوصی و دولتی چه سهمی مختص به تولید فیلم‌های علمی و فناوری است. ما در این زمینه هم ضعیف عمل می‌کنیم. مارکتینگ و تبلیغاتمان قدیمی است و شکلی رسمی و کودکانه دارد. در شبکه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌ها چه سهمی برای این مهم در نظر گرفته‌ایم. با این وضعیت نمی‌شود به رقابت با تبلیغاتی پرداخت که از هر نظر وضع بهتری دارند. باید رسانه‌هایمان را قوی کنیم. باید به ژورنالیسم علمی بهای بیشتری بدهیم. باید بخش خصوصی را وادار کنیم تا واقعیت‌های بازار را بشناسد و هرچه زودتر از این حالت زینت المجالس بودن دربیاید. معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری البته در حد بضاعت خود فعالیت‌هایی را در این زمینه شروع کرده اما در آغاز راه است. اگر فکری به حال عرضه علم و کالا و خدمات علمی و فناوری نکنیم همه چیز را به رقبای غربی و شرقی می‌بازیم بخصوص که در موقع پسابرجا حضور رقیب جدی‌تر و پررنگ‌تر است. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:29:23 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325062/ اعلام افزایش احتمالی مزد کارگران http://www.hamandishi.ir/news/325059/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: به زودی و در هفته های آینده بسته جدید حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار برای اجرا در سال ۹۵ به تصویب شورای عالی خواهد رسید. در سال‌های گذشته، معمولا افزایش‌های سالیانه بیشتر از نرخ تورم نبوده و در مواقع بسیاری نیز اختلاف چشمگیری با این نرخ داشته است. از اینرو، سال‌ها عدم اجرای دقیق قانون در شورای عالی کار باعث شده تا سطح دریافتی نیروی کار با میزان افزایش هزینه ها تناسبی نداشته باشد و در واقع میزان دریافتی بیشتر نیروی کار شاغل در بازار کار ایران، امروز کمتر از ۵۰ درصد هزینه های ماهیانه را پوشش می دهد. نمایندگان کارگری در روزهای اخیر برخی محاسبات و بررسی ها پیرامون وضعیت هزینه ها و معیشت خانوارهای کم درآمد کارگری کشور را اعلام کرده اند که گزارش ها حاکی از ارقامی بین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به عنواه هزینه ماهیانه یک خانوار حدود ۴ نفره حکایت دارد. چالش افزایش حداقل دستمزد موضوع تعیین حداقل دستمزدها در طول سال‌های گذشته به یکی از مهمترین مباحث چالش برانگیز و در عین حال بن بستی در مذاکرات تعیین حقوق و دستمزد سالیانه بیش از ۵۰ درصد کل شاغلان در بازار کار ایران تبدیل شده است. از سویی نمایندگان کارگری مرتبا از سختی در زندگی نیروی کار سخن می گویند و کارفرمایان نیز از ناچاری و ناتوانی در ترمیم واقعی حقوق‌ها. دولت در این بین، سال‌هاست نقشی در تقویت قدرت معیشت خانوارهای کارگری و شاغلان تحت پوشش قانون کار نپذیرفته و دستکم اقدامات موثری هم به منظور بهبود وضعیت کارفرمایان و در نتیجه تاثیرگذاری آن در پرداختی ها به نیروی کار انجام نداده است. بنابراین، دستمزدها هنوز هم در سطح پائینی تعیین و به اجرا در می آید. حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار از سوی شورای عالی کار، تنها ۷۱۲ هزارتومان تعیین شده است. مقامات وزارت کار می گویند دو سال پیاپی است که دولت افزایش سالیانه دستمزدها را بالاتر از نرخ تورم در نظر می گیرد، ولی سخنی درباره اینکه آیا مجموع دریافتی های نیروی کار می تواند تامین کننده معیشت و مخارج باشد، در میان نمی آید. هر چند دولت از افزایش‌های قابل توجه در حقوق و دستمزد سال آینده بازنشستگان و همچنین تقویت پرداخت فوق العاده ها به برخی گروه های شغلی زیر مجموعه دستگاه های دولتی سخن به میان آورده، اما در گوشه و کنار زمزمه می شود حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار به میزان نرخ تورم خواهد بود. پیش‌بینی افزایش حقوق سال ۹۵ مشمولان قانون کار البته وزیر کار عنوان کرده افزایش حقوق کارگران در سال آینده قطعا بالاتر از نرخ تورم است، بنابراین حال که نرخ تورم پایان بهمن ماه امسال از سوی مرکز امار ایران به میزان ۱۱.۸ درصد اعلام شده، نمی توان انتظار داشت افزایش حقوق‌ها برای سال آینده حتی به میزان رشد امسال آن نیز باشد. برای سال‌جاری شورای عالی کار، افزایش حداقل دستمزدها را برای تمامی سطوح حقوقی ۱۷ درصد در نظر گرفته بود ولی حالا با نرخ تورم ۱۱.۸ درصدی، احتمالا در نهایت باید افزایش ۱۵ درصدی حداقل دستمزد سال آینده را پیش بینی کرد. پس یک احتمال قوی این است که حداقل دستمزدها از ۷۱۲ هزار تومان به ۸۱۹ هزار تومان برسد. حال اگر تنها نرخ تورم پایان بهمن ماه که ملاک اصلی شورای عالی کار برای تعیین افزایش حداقل دستمزد در روزهای آینده در نظر گرفته می‌شود، میزان افزایش حداقل مزد سال آینده تنها ۸۴ هزار تومان خواهد بود. البته به این ارقام احتمالا افزایش هایی در بخش بن نقدی کارگران، حق مسکن و حق سنوات نیز افزوده می شود که در میزان حق اولاد متاهلان نیز تاثیرگذار است. در صورتی که شورای عالی کار نتواند بیش از نرخ تورم، دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را افزایش دهد؛ رشد دستمزدها به میزان همان ۱۲ درصدی خواهد بود که دولت برای کارمندان در لایحه بودجه پیشنهاد کرده است. دست بالا، افزایش حداقل حقوق سال آینده دو سه درصدی بیشتر از نرخ تورم فعلی می‌شود. فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر گفت: آخرین بررسی‌ها از آمار تبادلات تجاری ایران نشان می‌دهد قدرت رقابت تولیدات کشور تا ۵۰ درصد طی ۱۲ سال کاهش یافته و همچنان نیز در حال کاهش است. به بیان ساده‌تر، برای خرید یک واحد کالای وارداتی هر سال باید مقدار بیشتری از تولیدات غیرنفتی خود را صادر کنیم. مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهارداشت: براساس آمار از سال ۱۳۷۹ تاکنون نسبت ارزش واردات به صادرات همواره بیش از دو برابر شده و در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۲ این رقم به بیش از سه‌ برابر نیز رسیده است. در دو سال گذشته (قبل از ۹۴) ارزش کالاهای صادراتی شدیدترین میزان سقوط را داشته که این کاهش ارزش همراه با افزایش شاخص قیمت کالاهای وارداتی منجر به رسیدن شاخص رابطه مبادله به پایین‌ترین میزان خود در ۱۲سال اخیر شده است. رئیس کمیته دستمزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران افزود: در مجموع در این مدت ارزش صادرات ۷۲.۷۵ درصد افزایش داشته در حالی که ارزش واردات ۱۲۲.۶ درصد رشد یافته که نشان‌دهنده عقب‌ماندگی ۵۰ درصدی ارزش صادرات نسبت به واردات است. رابطه مبادله یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل مسائل اقتصاد کلان و توسعه اقتصادی از قبیل منافع حاصل از بازرگانی بین‌المللی و اثر آن روی سطح دستمزدها و رفاه عمومی و درآمد ملی محسوب می‌شود که یکی از اثرات این رابطه تاثیر ارزش مبادلات بر تراز تجاری کشور است. توفقی ادامه داد: از بُعد ترکیب تجاری در سال‌های اخیر بیش از ۲۴ درصد ارزش دلاری صادرات غیرنفتی کشور را میعانات گازی، ۲۵ درصد محصولات پتروشیمی و ۴۹درصد را سایر کالاها تشکیل می‌دهند. از مجموع صادرات غیرنفتی کشور حدود ۵۰ درصد آن را کالاهای پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل می‌دهند که منشا نفتی دارند. وی تصریح کرد: در مورد قدرت رقابت با محصولات خارجی به دلیل عدم توجه به صنعت و عدم پرداخت سهم صنعت از اجرای هدفمندی یارانه ها که فلسفه اش دمیدن روحی تازه بر کالبد صنعت بود تا بدین وسیله با ارتقای تکنولوژی، دانش، تجهیزات با بازده بالاتر و ... بتواند قدرت رقابت با صنایع خارج از این مرز و بوم را پیدا کند متاسفانه در حال حاضر اکثر صنایع ما قدرت رقابت را ندارند. این مقام مسئول کارگری کشور اظهارداشت: به اعتقاد اهل فن، توليد فرآيندي است كه متغيرهاي مختلف و متعددي بر آن اثرگذار است و در صورت هم جهت بودن تمام اين متغيرها توان توليد و در نتيجه توان رقابتي توليدكنندگان افزايش مي‌يابد. بديهي است كه اگر عوامل مختلف اثرگذار بر توليد هم‌جهت نباشند و حتي در جهات مخالف با يكديگر بوده و توان يكديگر را خنثي كنند در نهايت برآيند كار و توان رقابتي توليدكنندگان كاهش خواهد يافت. شايد در اين زمينه مواردي همچون تغيير ناگهاني قوانين مربوط به توليد و بالا و پايين شدن ناگهاني تعرفه‌هاي واردات و صادرات، مثال‌هاي مناسبي در اين زمينه باشد. مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران ایران تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم مطالبه ای سیستماتیک از سوی کارفرمایان از حقوق خود در موارد بالا، در دسترس ترین راه مقابله با این عدم توازن و بقای سرمایه کارفرماها و ایجاد حاشیه سود، برقراری شرایطی سخت تر برای کارگران است مواردی چون برقراری قراردادهای سفید امضا، یک ماهه و ... در مشاغلی با ماهیت دائم، حذف امکانات رفاهی قید شده در قانون همچون سرویس ایاب و ذهاب، ناهاری، کمک های غیرنقدی و ...، مقاومت در پرداخت دستمزد واقعی به کارگران و بالا بردن سهم دستمزد در محصول تمام شده، مقدمات کاهش قدرت رقابت خود را با همتایان خارجی فراهم می‌کند. نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: در زمینه اشتغال جوانان موفق عمل نکرده ایم، با تضعیف سازمان تامین اجتماعی به روش‌های مختلفی همچون عدم پرداخت دیون دولت به سازمان، تحمیل صندوق‌های ورشکسته به سازمان، استفاده از بودجه سازمان برای طرح هایی خارج از بدنه سازمان و... و. زمینه عدم امکان اجرای طرح هائی همچون ماده ده نوسازی صنایع، مشاغل سخت و زیان آور را به وجود آوردیم. سال‌ها غفلت از افزایش واقعی دستمزد توفیقی افزود: طرح هابی که می توانست زمینه را برای جایگزینی نیروهائی با سنین جوانی و با دانشی نوین و مناسب برای صنعت به جای نیروهای مسن، روح جوانی و سرزندگی در صنعت بدمد. در کنار این موضوعات پائین بودن نرخ دستمزد در صنایع رغبت را برای شاغل شدن در جوانان این مرز و بوم از بین برده و جوانان برای ورود به مشاغلی ناشناخته و خدماتی بسیار راغب تر هستند تا مشاغلی مولد. بنا به اعلام آمار حدود یک سوم از جوانان جویای کار به دلیل پائین بودن نرخ دستمزد میلی برای اشتغال در صنعت و تولید ندارند. به گفته وی، در مبحث امنیت نیز به دلیل عدم اجرای قانونی و الزام آور ماده ۷ قانون کار و عدم تعریف مشاغلی با ماهیت دائم، کار را به جائی رسانده ایم که بنا به گفته وزارت کار، ۸۵ درصد قراردادها بین یکماهه تا حداکثر نه ماهه است. آیا در این بازار می توان از امنیت شغلی صحبت به میان آورد؟ غفلت از اجرای صحیح قانون منجر به تولید شاغلین بیکار شده است. شاغلینی که نمی دانند در انتهای مدت قرارداد آیا شاغلند یاخیر؟ عضو شورای عالی کار اظهارداشت: می دانیم به دلیل عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی کماکان دولت به عنوان کارفرمای بزرگ نقش آفرینی می نماید، لذا می بایست نقش محوری خود را بپذیرد و در همین راستا گام بردارد. در زمینه افزایش دستمزدها و مستمری نیز قدم هائی برداشته شده اما بسیار کم و ناکافی است. توفیقی بیان داشت: همیشه این موضوع مورد غفلت واقع شده که در سال اول اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها و به تاسی از کشورهای پیشرو می بایست همزمان با جهش قیمت ها دستمزدها هم جهش می داشتند که متاسفانه در این زمینه برعکس عمل کردیم در سالی که جهشی چند صد درصدی در هزینه ها داشتیم، دستمزدها را یک رقمی افزایش دادیم و در زمان جهش قیمت از تورم صحبت به میان آوردیم. این مقام مسئول کارگری کشور گفت: به دلیل عدم توازن بین این دو مولفه در حال حاضر قدرت خرید جامعه حقوق بگیر اعم از شاغل و یا بازنشسته ۱۸۷ درصد کاهش یافته است (در سالهای ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۲) حال با نیم نگاهی به تورم اعلامی در این سال‌ها و افزایش سطح دستمزدها و مستمری می بینیم هیچ اقدامی برای جبران این کاهش برداشته نشده است. وی خاطرنشان کرد: فراموش کردن سبد معیشت خانوار یا در این سال‌ها منجر به شاغلین فقیر گشته است. سبدی که اگر به درستی تبیین می شد و وظیفه ای که به عهده وزارت کار و ... بود، اگر به دور از سیاسی نگری اعلام می‌شد و فکری برای فاصله فاحش آن تا دریافتی ها می‌شد شاید امروز با رکود مواجه نبودیم، لذا مصرانه از مقام عالی قوه مجریه درخواست می کنیم تا نسبت به بند دو ماده ۴۱ نگاهی ویژه داشته و در فرایندی کلی و با منظری وسیع الطیف برخورد نموده و شاهد اقدامی انقلابی برای جبرای سال‌ها عقب ماندگی دستمزد از هزینه خانوار باشیم. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:26:53 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325059/ خطای محاسباتی در فهم جبهه حق http://www.hamandishi.ir/news/325054/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: دکتر فرزین جهان نبین در این باره افزود، اشتباه محاسباتی در فهم حق از جمله دغدغه های مهمی که در زندگی مومنانه همواره مطرح است این مساله است که مبادا فرد در تشخیص حق دچار اشتباه گردد.خداوند متعال  در قرآن کریم خسران آلودترین افراد را کسانی معرفی می نماید که در مسیر اشتباه اند اما گمان می کنند که در مسیر حق هستند.  قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا/الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا  امیرمومنان درباره خوارج که در فهم حق با نیت طلب حق دچار اشتباه محاسباتی شده بودند فرمودند که ” فَلَیسَ مَنْ طَلَبَ الحَقَّ فَاَخْطَـأَهُ کَمَنْ طَلَبَ الْباطِلَ فَأدْرَکَهُ؛کسى که طالب حق باشد و و دچار خطا شود، با کسى که جویاى باطل باشد و به آن دست یابد، یکسان نیست”اما بی شک به تعبیر حضرتشان این چنین افرادی از آنجا که آلت دست دسته دوم قرار می گیرند و به پیشبرد اهداف باطل خواهانه آنان کمک می کنند از بدترین مردمانند. از اینرو علی (ع) درباره آنان می فرماید: وقتی بخشی از حق را با بخشی از باطل مخلوط میکنند، نمیگذارند صِرف باطل و صریح باطل باشد؛ لذا افراد در تشخیص حق دچار اشتباه می شوند. “ثمّ أنْتمْ شرار النّاس، ومنْ رمى به الشّیْطان مرامیه، وضرب به تیهه؛همانا بدترین مردم هستید. شما تیرهائی هستید در دست شیطان که از وجود پلید شما برای زدن نشانه خود استفاده می‌کند و به وسیله شما مردم را در حیرت و تردید و گمراهی می‌افکند.” مساله تشخیص حق آنگاه از پیچیدگی برخوردار می گردد که حق و باطل به وضوح و شفافیت پیش رو نباشد. علی (ع) در بیانی بلند و فاخر در این باره می فرمایند: “فلو انّ الباطل خلص من مزاج الحقّ لم یخف علی المرتادین و لو انّ الحقّ خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندین و لیکن یؤخذ من هذا ضغث و من ذاک ضغث فیمزجان فحینئذ یشتبه الحقّ علی اولیائه». حضرت بیان می دارند که اگر باطل و حق صریح و بی‌شائبه وسط میدان بیایند، اختلافی باقی نمیمانداما وقتی بخشی از حق را با بخشی از باطل مخلوط میکنند، نمیگذارند صِرف باطل و صریح باطل باشد؛ لذا افراد در تشخیص حق دچار اشتباه می شوند. با این مقدمه، این سوال مطرح می گردد که مهمترین راههای شناخت حق و مصادیق آن  از منظر نهج البلاغه چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان حداقل به سه  راه مهم اشاره کرد: معیار قرار دادن حق و سنجش افراد بر اساس آن شخصی به نام حارث نزد امام علی(ع) (ع)آمد و گفت: آیا به من گمان می بری که می پندارم اصحاب جمل بر گمراهی بوده اند؟ علی (ع)فرمود: إنک لم تعرف الحق فتعرف اهله و لم تعرف الباطل فتعرف من اتاه( همان، حکمت 262) تو حق را نشناختی تا اهل آن را بشناسی، و باطل را نشناختی تا پیروان آن را بشناسی یا در تعبیر دیگری فرمودند: "انّ الحق لا یعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله » همانا حق به شخصیتها شناخته نمی شود , خود حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی »( محمدی ری شهری , محمد , میزان الحکمه , قم, دار الحدیث , 1377, ج 3, ص 1238) همچنین فرمودند« ان دین الله لایعرف بالرجال بل بآیه الحق , فاعرف الحق تعرف اهله " " همانا دین خدا با موقعیت اشخاص شناخته نمی شود بلکه با معیار و نشانه حق شناخته می گردد، پس حق را بشناس تا اهلش را بشناسی "(همان) در این مسیر، فرد از مفهوم حق و باطل به مصداق آن پی می برد. * شناخت حق با ضد آن بر اساس قاعده  مشهور که «هر چیزی با ضد شناخته می شود،  شناخت حق و عمل به آن نیز با شناخت دوری کنندگان از آن امکان پذیر است. علی (ع) در این باره می فرمایند:  «از حق فرار نکنید، آن گونه که انسان سالم از «گر» و تندرست از بیمار فرار می کند. آگاه باشید! هیچ گاه راه حق را نخواهید شناخت، مگر کسانی که حق را ترک کرده اند، بشناسید." در این تعبیر، علی(ع) یکی از راههای شناخت حق را شناخت کسانی می دانند که حق را ترک کرده اند تا از باب قاعده مذکور، اهل حق نیز شناخته شوند. * نسبت یابی با شیطان یکی از مهمترین راهها در همین زمینه، نسبت این گروهها با شیطان که دشمن آشکار بشر است می باشد. علی(ع) در نهج البلاغه در تعبیری شگرف از معاویه با عنوان "خود شیطان" یاد می کنند و مردمان را از وی برحذر می دارند. با این تلقی از شیطان که در عرصه سیاسی و اجتماعی نمود پیدا می کند، باید دید که کدام گروهها به خواست شیطان نزدیک ترند و به هر میزان که نزدیک ترند به باطل نزدیک ترند و به هر میزان که از شیطان دورترند به حق، نزدیک ترند. علی(ع) در این باره می فرمایند: "صافوالشیطان بالمجاهده و اغلبوه بالمخالفه" با شیطان با مجاهدت و سخت کوشی مقابله کنید و وی را با مخالفت با او مغلوب کنید. ایشان در حکمت 289 در توصیف برادر دینی شان می فرمایند: "کان اذا بدهه امران ینظر ایهما اقرب الى الهوى فیخالفه" هرگاه دو کار برایش پیش می آمد- در یک دوراهی قرار می گرفت -  می دید کدام یک از آن ها به هوای نفس نزدیک تر است پس با آن مخالفت می کرد." د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:20:40 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325054/ اعتراف متهم سایبری به هک ۲۰۰ حساب http://www.hamandishi.ir/news/325043/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در تشریح این خبر گفت: فردی به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد پسورد و رمز ایمیل او هک شده و بعد از مدتی متوجه شده بود که ورود به ایمیل برای او مقدور نیست تا این که معلوم شد فرد دیگری با دسترسی به ایمیل وی و برداشتن رمز کاربری، "بازی کلش آف کلنز" مالباخته را در اختیار گرفته است. سرهنگ سیدغلامرضا حسینی افزود: این مالباخته در یکی از شبکه های اجتماعی موبایل متوجه می‌شود که برای بازی موبایلی «کلش آف کلنز» هزار جان رایگان از طریق سایتی گذاشته شده که فرد شاکی به سایت مربوطه مراجعه و در یک چشم برهم زدن حساب کاربری ایمیل وی هک شده بود. وی ادامه داد: فرد هکر نیز با به دست آوردن پسورد و رمز ایمیل شاکی محتوای ایمیل را بررسی می‌کند، تا این که به حساب کاربری بازی کلش که متعلق به شاکی بود دست یافته است. وی ادامه داد: تحقیقات از شاکی تکمیل شد و پلیس فتا با انجام شگردهای سایبری صاحب سایت را شناسایی کردند و معلوم شد که این فرد در یکی از استان های همجوار سکونت دارد. سرهنگ حسینی عنوان کرد: با هماهنگی قضائی که صورت گرفت پرونده توسط پلیس فتای استان بررسی و محل سکونت صاحب سایت مخرب شناسایی و متهم دستگیر شد. وی بیان داشت: در بازجویی به عمل آمده این متهم به ۲۰۰ مورد هک اطلاعات حساب کاربری که با بازی «کلش آف کلنز» مرتبط بودند اعتراف کرد. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 10:02:44 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325043/ مجوزی که تهدید بالقوه یوتیوب ایرانیست http://www.hamandishi.ir/news/325037/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  وزارتخانه‌های ارشاد و ارتباطات در اقدامی موازی با سازمان صداوسیما که بالغ بر یک سال می‌شود درصدد ارائه مجوزهای IPTV است، مجوزهای VOD (مخفف Video On Demand، برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) را به چند شرکت داخلی ارائه می‌کنند. این وارتخانه‌ها در اقدامی مشترک مجوز رسمی VOD را به شرکت رسانه‌های تصویری اعطاء کردند و قرار است چهار تا پنج شرکت دیگر نیز در قالب پیمانکار، مجوزی در این زمینه از رسانه‌های تصویری بگیرند. پیش از این احتمال ارائه مجوز VOD به شرکت‌های پیک‌آسا، ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان و به‌سیما را داد و در گزارشی به جزییات این مجوز که بر مبنای "اگریگیتوری (تجمیع‌کنندگی) و ارائه سرویس محتوایی" است، اشاره کرد. تفاوت این مجوز با مجوزهای سازمان صداوسیما این است که VOD از شبکه‌های مخابراتی برای ارائه محتوای خصوصی و نمایش خانگی استفاده می‌کند اما IPTV بستری برای ارائه آرشیو چند رسانه‌ای سازمان صداوسیما خواهد بود. وزارت ارشاد با ارائه این مجوزهای جدید در واقع ارائه سرویس محتوایی را ساماندهی می‌کند و بر این اساس شرکت‌هایی که تا پیش از مجوز VOD در قالب ارائه سرویس‌های صوتی و تصویری فعالیت می‌کردند، اکنون باید مجوزهای لازم را کسب کنند. علی‌رغم اینکه مجوز فعالیت‌های اینترنتی توسط کسب‌وکارهایی چون آپارات که به عنوان یوتیوب ایرانی شناخته می‌شود، کسب شده اما مجوزهای جدید VOD می‌تواند خطری بالقوه برای آنها باشد تا مسئولان به دلیل نداشتن این مجوز، مانع توسعه یا ادامه فعالیت آنها شوند. البته انتظار می‌رود مجوزهای جدید برای کسب‌وکارهای شناخته شده این حوزه که از گذشته و در دوران قحطی پهنای باند کارشان را شروع کردند، چالشی ایجاد نکند. هدف دیگری که از ارائه مجوزهای جدید دنبال می‌شود این است که صاحبان محتوا در مسیری مشخص وارد تعامل با صاحبان VOD شوند و از سویی نظارت بر کپی رایت نیز منسجم‌تر می‌شود. اهداف دیگری نظیر کسب سود برای دولت از محل فروش مجوزها و حق‌السهم شدن آن در میزان فروش شرکت‌های VOD نیز قطعا مدنظر بوده است که رقم حق‌السهمی از محل فروش محتوا تاکنون بسیار ناچیز و در حد یک درصد بوده است؛ هرچند ممکن است در مذاکرات طی چند روز آینده وزارتخانههای مذکور با VODها، بر این حق‌السهم افزوده شود. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 09:25:14 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325037/ حراج‌آثار ملی به حراج فرهنگ‌ملی تبدیل‌نشود http://www.hamandishi.ir/news/325033/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: خرید و فروش آثار هنری در ایران چند سالی است که شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. برگزاری «حراج ملی» به‌عنوان رویدادی که با هدف خرید و فروش آثار هنری برگزار می‌شود، امسال و در دومین دوره‌اش، توجه خریداران و علاقه‌مندان به هنر ایرانی را به خود جلب کرد. امسال در این حراج، آثاری در زمینه‌های نقاشی، نقاشی‌خط، تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع‌ دستی، فرش دستباف و سوخت چرم به فروش رسیدند. مهرماه امسال دومین دوره «حراج ملی» با تمرکز بر فروش هنرهای دستی و صنایع دستی برگزار شد. رویدادی که پس از برگزاری، با برخی حواشی همراه شد؛ از ماندن قیمت آثار در پایه، فروش نرفتن برخی از آن‌ها در زمان برگزاری حراج و اعلام بازگرداندن تعدادی از آثار فروخته‌شده به صاحبان آن‌ها. چندماه پس از برگزاری دومین «حراج ملی»، زهرا محمودوند - مدیر این رویداد - درباره برخی مسائل پیش‌آمده توضیح‌هایی داد. * یکی از مهم‌ترین حواشی دومین دوره «حراج ملی» ماندن آثار در کف قیمت‌ها بود؛ چرا در این حراجی، رساندن قیمت آثار به پایین‌ترین میزان تعیین‌شده برای فروش، سخت شد و بسیاری از آثار در همان قیمت پایه ماندند؟ در کشور ما، هنرهای دیگر بازار خود را پیدا کرده‌اند، اما هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران که مهد آن‌هاست هنوز جا نیفتاده‌اند. به همین دلیل، به معرفی نیاز دارند. «حراج ملی» به‌عنوان متولی هنر، این رسالت را پذیرفته است. حراج، این هنرها را معرفی می‌کند و ریسکش را هم می‌پذیرد. قطعا در حوزه‌ای مثل هنر مدرن، آثار بالاتر از قیمت اولیه به فروش می‌روند. برای صنایع دستی هم یک شیب تعریف کردیم تا به روزی برسیم که در سومین، چهارمین یا پنجمین دوره حراج ملی این ظرفیت را داشته باشیم که صنایع دستی‌ای که به حراج وارد می‌شود، بسیار بالاتر از قیمت پایه فروخته شود؛ هرچند برخی از همین آثار، با قیمت بالاتری نسبت به پایه، در حراج دوم فروخته شدند. * منظورتان از شیبی که برای این بخش تعریف کرده‌اید، چیست؟ فکر می‌کنم با وضعیتی که هنر سنتی و صنایع دستی در ایران دارد، همین که این آثار به قیمت پایه رسیدند، خیلی خوب است. این آثار نه‌تنها فروخته شدند، بلکه به حراج هم گذاشته شدند و این، در صنایع دستی یک قدم مثبت است. همین فروش با قیمت پایه نسبت به بازار فراموش‌شده در صنایع دستی، در کشوری که مهدش این هنر است به نظر من یک موفقیت محسوب می‌شود. این روند یک شیب دارد که بتواند به جایی برسد که مخاطب خاص خود را پیدا کند و در چرخه فروش بیفتد. متأسفانه هنرهای سنتی و صنایع دستی ما در حال فراموش شدن است. چرا باید فرش و قلمزنی ما و کارهای چوب آنچنان که باید، طرفدار و خواهان نداشته باشند؟! * قیمت‌گذاری آثار در حراج ملی بر چه اساسی انجام شد؟ هنرمندان چه نقشی در قیمت‌گذاری آثارشان دارند؟ ما با این نگاه که یک قیمتی بگذاریم که اثر فروخته شود یا نشود، عمل نمی‌کنیم. عرف قیمت‌گذاری در حراج‌ها نیز این‌گونه نیست. کار در فراخوان، معرفی و مشخصات و تصویر آن توسط هنرمند ارسال می‌شود. در نگاه اول یکسری از کارها انتخاب می‌شوند و هنرمندان اصل کار را به دبیرخانه می‌آورند. کارشناس مجموعه کیفیت آن‌ها را بررسی می‌کند و انتخاب‌های اولیه صورت می‌گیرد. سپس هنرمند و کارشناس هر رشته‌ی خاص، نظر تخصصی روی کار می‌دهد. در مرحله بعد یک کارشناس قیمت‌گذاری داریم. در زمان فراخوان، فرد هنرمند همراه اطلاعات کار، قیمت مورد نظرش را هم گفته است. کارشناس قیمت‌گذاری هم نظر به این‌که قیمت آثار وارد حراج شده، معمولا کمتر از قیمت بازار است، قیمتی روی اثر می‌گذارد که به نرخ بازار نزدیک باشد. نسبت به نگاهی که خود هنرمند به اثرش دارد سعی می‌کنیم آن را به نظر کارشناس نزدیک کنیم. در نهایت، یک قیمتی به هنرمند اعلام می‌شود، اگر تمایل داشت، کارش با آن قیمت به حراج وارد می‌شود و اگر تمایل نداشت، این اتفاق نمی‌افتد. در مرحله آخر، کارشناسی که از طرف میراث فرهنگی به ما معرفی شده، مهر تأیید به سه مرحله کارشناسی می‌زند. هر 76 اثری که در حراج دوم به چرخه فروش وارد شدند مهر تأیید مرحله چهارم را داشتند. پس از برگزاری حراج، اعلام شد که هفت اثر فروخته نشدند، اما بعدها گفته شد که همه‌ی آثار حراج به فروش رفته‌اند. قضیه‌ی آن هفت اثر به فروش نرفته در طول برگزاری حراج چه بود؟ در آن شب، اعلام شد که تعدادی از آثار فروخته نشده است. پس از پایان حراج، یکی از مهمانان زمانی که می‌خواست از سالن خارج شود، من را صدا زد و گفت، منتظر بودم ببینم چه تعداد اثر می‌ماند تا آن‌ها را بخرم. گفت می‌خواسته حراج روند عادی خودش را طی کند و حالا هر کاری که مانده، روی قیمت پایه برمی‌دارد. ما این موضوع را اعلام رسانه‌ای هم کردیم. اگر نگاه رسانه درست باشد، این نیمه را هم می‌بیند که این فرد به جهت مناسب بودن قیمت‌ها اقدام به خرید کرده است. نگاه انتخابی ندارد که کدام اثر را می‌خواهد. خیلی جالب است که ایشان از خریداران دوره گذشته‌ی حراج هم نبود و خیلی اتفاقی به حراج وارد شد. او هنگام برگزاری حراج، چند کار را خرید، ولی بعد از حراج گفت تمام کارهای باقی‌مانده را می‌خرد. این‌که چرا این اتفاق خوب در حوزه‌ای که باید همه کمک کنند تا پا بگیرد منفی تلقی می‌شود، برای خود من هم سوال است. با این حال این موارد به‌طور شفاف توسط «حراج ملی» اطلاع‌رسانی نشد. قرار بود بعد از حراج، یک نشست خبری داشته باشیم که خیلی به زمان برگزاری اولین حراج بین‌المللی ما نزدیک شد، چون یکسری مشکلات در برگزاری حراج بین‌المللی به‌وجود آمد، این فاصله بیشتر شد و فکر کردیم برگزاری نشست خبری بعد از یک زمان مشخص، درست نیست و تأثیری ندارد و ما هم سکوت کردیم. ما وارد این حوزه شده‌ایم که کمک کنیم. دوره‌های قبل هزینه کردیم، برای دوره‌های بعد هم هزینه خواهیم کرد. آن‌قدر که این حوزه رونق بگیرد و به جایی برسیم که بگویم این «حراج ملی» که هنر سنتی و کلاسیک و صنایع دستی را حمایت می‌کند، در سال‌های اول من از پایه‌گذارانش بوده‌ام. پس با کسی دعوا نداریم و لزومی نمی‌بینیم به‌خاطر هر خبری، روی موج آن حرکت کنیم. پس از برگزاری حراج، سخنان برخی هنرمندان منتشر شد که انتقاداتی را به نحوه‌ی برگزاری حراج داشتند. شاید باور نکنید، هنرمندانی بودند که تماس گرفتند و نسبت به سکوت کردن «حراج ملی» در برابر مصاحبه‌هایی که منتشر شده بود، اعتراض داشتند و آن‌ها را کذب می‌دانستند، حتی هنرمندی بود که گفت، اگر شما شکایت نکنید من علیه آن رسانه شکایت می‌کنم. نمایشگاه آثار حراج ملی برخی هنرمندان شرکت‌کننده در حراج هم از بازگشت آثارشان پس از فروخته شدن خبر دادند و اعلام کردند، آثارشان که در حراج فروخته شده بود، به آن‌ها برگردانده شده است. هر حراجی، یکسری قوانین و شرایط برای خودش دارد. هنرمندی که می‌خواهد به یک حراج وارد شود شرایط را مطالعه می‌کند، آن‌ها را می‌پذیرد و در حراج شرکت می‌کند. برگه‌ای تحت عنوان قرارداد وجود دارد که تعهداتی را برای دو طرف فروشنده و خریدار تعریف می‌کند. این وسط «حراج ملی» یک بنگاه اقتصادی است که نقش واسط را بازی می‌کند. ما یکسری شرایط خاص برای خریدار در نظر می‌گیریم. به‌عنوان مثال خریداری که سه چهار کار خریده است، پرداخت‌های خود را به زمان‌بندی‌های خاصی موکول می‌کند. از فردای روزی که خبر فروش آثار رسانه‌ای می‌شود، هنرمندان برای گرفتن پول تماس می‌گیرند. جای تأسف دارد که هنوز نتوانسته‌ایم مواردی را در فضای هنری کشور جا بیندازیم. «حراج ملی» حق دارد در قراردادی که می‌بندد، از شخصی که به قرارداد عمل نکند خسارت مالی بگیرد. هنرمند هر زمان که به پروسه‌ حراج بیاید و اثرش را پس بگیرد، موظف است به حراج خسارت پرداخت کند. ما هنرمندی را داشتیم که کارش فروخته شد، اما کارش را بعد از فروش، پس گرفت و گفت پشیمان شده‌ام. * یعنی «حراج ملی» در چنین شرایطی، خسارت نگرفته است؟ می‌توانستیم از آن هنرمند خسارت بگیریم، اما این کار را نکردیم، چون آمده‌ایم به این فضا رونق بدهیم و در کنار هنر مدرن، به هنر سنتی و صنایع دستی هم بپردازیم. «حراج ملی» پیشِ خریدار یک اعتباری دارد. وقتی برخلاف قراردادی عمل می‌شود و یک تابلو را پس می‌گیریم و به صاحبش می‌دهیم، خریدار هم حق اعتراض دارد. * یعنی نقض قانون حراج از طرف شما صورت می‌گیرد؟ واقعا دوست دارم یک قانون مشخص باشد که به استناد آن حرکت کنیم و روی آن بایستیم و خیال‌مان راحت باشد که هنر سنتی و صنایع دستی بازار خودش را پیدا کرده است. برای این‌که توازن را حفظ کنیم، مجبور می‌شویم دو طرف را حفظ کنیم. تا کنون از هیچ شخصی یک ریال هم به‌عنوان خسارت گرفته نشده است. وقتی قرارداد را به‌خاطر هنرمند و صاحب اثر نقض می‌کنیم، چطور می‌توانم از خریدار توقع داشته باشم که به قرارداد پایبند باشد. صاحب اثر که به تابلویش رسیده و خریدار هم پولی پرداخت نکرده، در این میان، حراج ملی است که پس از یک سال هزینه کردن متضرر می‌شود. هنرمندانی که تابلوهای‌شان برگردانده شده در گفت‌وگوهایی اعلام کردند که در همکاری با «حراج ملی» مردد هستند. شنیده‌ام هنرمندانی بوده‌اند که در مصاحبه‌های‌شان اعلام کرده‌اند که دیگر با «حراج ملی» همکاری نمی‌کنند و این، مثل هر رویداد دیگری، امری طبیعی است. این علاقه‌ی خود هنرمند بوده که با «حراج ملی» همکاری کند و اثرش را در این رویداد به فروش بگذارد. «حراج ملی» از صفر تا صد شفاف عمل می‌کند؛ فراخوان منتشر و آثار گرفته می‌شود. برای اولین‌بار در ایران، هنگام برگزاری حراج، در سالن باز بود تا هر خبرنگاری که می‌خواست در آن فضا باشد. وقتی با این شفافیت عمل می‌کنیم از چیزی نگران نیستیم. هنرمند اگر تمایل دارد می‌تواند باشد و به میل خودش است. حرکت ما شفاف، واضح و مشخص است. * کیفیت حضور سازمان میراث فرهنگی در «حراج ملی» چگونه است و چه نقشی در روند آن ایفا می‌کند؟ من واقعا از آقای دکتر نامورمطلق - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - متشکرم و می‌توانم به‌عنوان یک حامی هنر، از او نام ببرم. او شخصی است که می‌تواند به خود ببالد، چون در کنار داشتن مسوولیت، واقعا حامی هنر است. آقای ملانوروزی هم همین‌طور. میراث فرهنگی به ما کارشناسان تأییدشده‌اش را معرفی کرد و تعامل ما با سازمان میراث در همین حد است. * برخی کارشناسان و منتقدان از وجود آثار مشکوک و بدون امضا در حراج‌ها می‌گویند. با این موضوع چقدر برخورد داشته‌اید؟ آیا «حراج ملی» به این نوع آثار اجازه ورود به این رویداد را می‌دهد؟ قطعا اگر کسی کارشناس این حوزه باشد، می‌داند که در تمام دنیا، امضای اثر نقش بسیار کمی در انتخاب آن دارد. شما زمانی که اثر را برای جایی می‌فرستید، سن اثر را با سن امضا تطبیق می‌دهند. در اغلب موارد، امضا الحاقی است. امضا اصلا معیار نیست. بودن امضا، تأییدی می‌تواند باشد، اما نبودن امضا در کنار یک تابلو، دلیلی بر تقلبی یا مشکوک بودن آن نیست. اگر قرار باشد با یک امضا، اصالت اثر را تشخیص بدهیم، تشخیص اصالت، کار راحتی می‌شود و با یک نگاه می‌توان گفت فلان اثر، اصل است یا تقلبی. خیلی از اوقات شاگرد کار می‌کند، استاد امضا می‌کند. بودن امضا خوب است، اما به معنای اصل بودن کار نیست. در هیچ کجای دنیا براساس یک امضا، رأی به اصل یا تقلبی بودن اثر نمی‌دهند. «حراج ملی» برای تشخیص دادن اصالت آثار چگونه عمل می‌کند؟ در دنیا، یک تکنولوژی هست که اصلا به انسان نیاز ندارد. ما به‌دنبال وارد کردن آن هستیم. امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد تا به کمک آن، هنر را از فضای مسموم جدا کنیم. این تکنولوژی خودش سن و دوره زمانی آثار را تشخیص می‌دهد. تا روزی که این تکنولوژی به ایران وارد نشده، ما با این بحث‌ها سر و کار داریم. با آن تکنولوژی، جنس بوم، متریال و سن اثر آزمایش می‌شود. خیلی آثار بوده که تأییدیه افراد بنام را داشته، اما پس از آزمایش بوم، آن‌ها را کنار گذاشتیم، یعنی بوم سنی نداشته، اما کار قدیمی معرفی شده بود. اگر صد درصد مطمئن نشویم، اثر را به حراج راه نمی‌دهیم. * برخی معتقدند حراج‌ها برای موفقیت در دوره‌های بعد، برخی آثار را به‌صورت نمایشی به فروش می‌رسانند. این بحث در «حراج ملی» چقدر مطرح بوده است؟ وقتی از صفر تا صد حرکت شفاف است، چرا باید این کار را بکنم؟ زمانی که فروش صد درصدی اعلام نمی‌کنیم، نیازی به فروش نمایشی هم نیست. اگر کاری برگردانده شده، به‌خاطر مواردی بوده که صاحب اثر به قرارداد پایبند نبوده است. من زمانی که فروش صد درصدی اعلام کنم، می‌توان روی این بحث صحبت کرد که بخشی از فروش نمایشی بوده است. * این دو دوره از حراج که تا کنون برگزار شده، چه تفاوتی با یکدیگر داشته است؟ در حراج اول، بیشتر از 40 اثر داشتیم. در حراج دوم با بیش از 70 اثر، کیفیت برگزاری خیلی کارشناسی‌تر بود. حتی تأخیری که در ابتدای مراسم داشتیم به‌علت استقبال زیاد بود که بسیار متفاوت از دوره اول بود. ثبت‌ نام نسبت به دوره گذشته بیشتر از طرف خود خریدار بود. در دوره اول، مواردی بود که ما سراغ خریدار رفتیم که پتانسیل حضور داشته، اما در این دوره، خریدار خودش آمده، فرم را پر کرده و به حراج وارد شده است. حراج سوم نیز قطعا بهتر برگزار خواهد شد. از هر نظر پیشرفت می‌کند و کارشناسانه‌تر برگزار می‌شود. * موانعی که بر سر راه برپایی این رویداد در ایران پیش پای شماست، چیست؟ قطعا هر کاری در مسیر خود، یک شیبی را تعریف می‌کند. یک زمانی را برای رسیدن به استاندارد تعریف می‌کند. ما در حراج گذشته، موانع بسیار کمتری داشتیم. هرچند حراج برای اولین‌بار در فضای هنری ایران شفاف بود، یعنی باید به ما کمک می‌کرد، نه این‌که فقط و فقط نقاط منفی دیده و به مانع تبدیل شود. در صورتی که این شفاف عمل کردن افتخار ماست، ولی متأسفانه این ذهنیت را ایجاد می‌کند که آیا لزومی هست که تا این حد شفاف عمل کنیم؟ برای خود من، مقداری ابهام دارد که باید چقدر رسانه‌ها را آزاد بگذاریم. کاری به هزینه آن شب ندارم، اما این شفافیت نباید یک نقد و نتیجه مثبت هم برای حراج داشته باشد؟ * قرار بود «حراج ملی» در کشورهای دیگر هم برگزار شود، این قضیه به کجا رسید؟ ما با حراج‌های معتبر دنیا، صحبت‌های خیلی خوبی داشته‌ایم. فقط حراج‌های خارج از ایران بودند که شفافیت‌ عملکرد ما را دیدند و تبریک گفتند، همچنین اعلام تمایل کردند که با «حراج‌ ملی» همکاری داشته باشند. در داخل کشور هیچ‌جا را ندیدیم که به آن اشاره شود. سعی ما این است که «حراج ملی» عام را در بازه زمانی خودش، هر سال برگزار کنیم. افرادی از یک موزه از کشورهای اطراف آمده بودند، فضا را دیدند و اعلام همکاری کردند. با مقاماتی در کشورهای اطراف و اروپایی هم صحبت‌های خوبی شده است. * قضیه تناقض در اعلام قیمت اثر در «حراج ملی» دوم چه بود؟ اشتباه خواندن عدد از سوی آکشنر (آتیلا پسیانی) از روی مانیتور باعث آن اشتباه شد. هیچ اشکالی در مانیتور و کاتالوگ نبود. آقای پسیانی هم خودش بعدا اصلاح کرد. * خریداران آثار در «حراج ملی» معمولا چه کسانی هستند؟ معمولا در تمام حراج‌ها، مجموعه‌داران اکثریت افرادی هست که با یک آکشن در ارتباط هستند. چه خرید، چه فروش، اما در حوزه خریداران اصلا نگاه‌مان این نیست که آثار را فقط به مجموعه‌دار بفروشیم. خیلی خوشحالم که یک خانم مسن خانه‌دار از حراج ما خرید کرد و هفته‌ی بعد آمد و کلی برای من درباره نصب اثر در خانه‌اش توضیح داد. خیلی اتفاق خوبی است که هنری را که این همه از آن دم می‌زنیم همه‌جا ببینیم، نه فقط در مجموعه‌ها و گالری‌ها. خریداران ما متنوع و از طیف‌های مختلف هستند. خریداری داشتیم که فقط نگاه اقتصادی داشت، یا مجموعه‌دار است و دنبال فلان هنرمند خاص می‌گردد. خریداری داشتیم که آمده بود، ببیند چه اثری را دوست دارد یا پولش به کدام اثر می‌رسد. * با وجود بالا بودن جایگاه آثار هنرمندان ایرانی در حراج‌های بین‌المللی، هنوز این رویدادها در ایران به روند مشخصی برای برگزاری نرسیده‌اند. دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟ در دنیا برگزاری حراج، به یک آبی تبدیل شده که روان است، در مسیر خود افتاده و این چرخه مدام می‌چرخد، اما این اتفاق متأسفانه هنوز در ایران نیفتاده است. خوشبختانه حراج‌هایی از جمله «حراج تهران» در این راستا گام برداشته و هرکدام به نوبه خود اقدام موثری کرده‌اند و «حراج ملی» نیز سعی دارد با تکمیل این اقدامات، هنر ایرانی، بویژه هنر سنتی را که با فرهنگ اصیل ایرانی گره خورده است، به جایگاه اصلی خود برساند. برگزاری حراج یک شرایطی را می‌طلبد. توان مالی، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در هنر را می‌طلبد که شاید تا امروز فراهم نبوده است و کسی این ریسک را نکرده که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. * چرا مجری دو دوره حراج متفاوت بودند؟ آقای بهرام رادان - بازیگر سینما - دوره اول را خوب اجرا کرد، نسبت به این‌که فضا، خاص و تمرکز حراج بر هنر سنتی و صنایع دستی بود. رادان برای اولین‌بار در تاریخ هنر باید اسمش ثبت شود. او اقدام به فروش آثاری کرد که خود هنرمند از استرس نمی‌توانست بیاید حراج را نگاه کند که آیا کارش فروخته می‌شود یا خیر. به نظر من آقای رادان توانست کار خود را خوب انجام دهد، اما بنا به دلایلی، زمینه ادامه‌ی همکاری با ایشان وجود نداشت. آقای پسیانی نیز با هنر آشنا و با هنرمندان در ارتباط است. گزینه‌های زیادی مطرح بودند، اما آقای پسیانی چون معیارهای لازم را داشت، انتخاب شد. درباره ادامه یافتن این همکاری در دوره‌های بعد نیز در غیاب ایشان نمی‌توان صحبت کرد. * دولت چقدر می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد؟ هنر برای این‌که پا بگیرد، ناچار است حمایت دولت را داشته باشد. ساده‌ترین مثال آن، بحث مجوز است؛ مجوز خود نمودی از حمایت است، اما حمایت می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. مثل معرفی کاشناس تأییدشده وزارت ارشاد. تا امروز حمایت و همکاری خوب بوده، اما کافی نیست. استقبال می‌کنیم که وزارت ارشاد به ما کارشناس معرفی کند. همه باید در این زمینه مشارکت داشته باشند. هنر ایرانی یکسری زیرمجموعه‌های مشخص دارد، مانند هنر سنتی، کلاسیک، صنایع دستی و ... که متأسفانه در ورطه فراموشی قرار گرفته است. ایران، کشوری است که بیش از 200 نوع صنایع دستی دارد، اما متأسفانه جایگاه خوبی در صادرات صنایع دستی در دنیا ندارد. ما پذیرفته‌ایم که در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران که حتی متولیان آن را فراموش کرد‌ه‌اند و به اندازه‌ای که باید، به آن بها و بودجه نمی‌دهند، سرمایه‌گذاری کنیم. ما این کار را انجام دادیم، برای هنرهایی که خیلی از مردم آن‌ها را نمی‌شناسند. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 09:13:52 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325033/ واردات تکنولوژی باید جای واردات‌کالا را بگیرد http://www.hamandishi.ir/news/325026/ پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محمد محمودی درباره بیکاری مردم و واردات کالا به کشور گفت:باید به جای واردات کالا تکنولوژی وارد کنیم تادر تولید داخلی و اشتغال کشور موثر واقع شود.برخی بیان می‌کنند که با اجرای برجام روند رشد اقتصادی کشور بهتر می‌شود. اما تا کنون با ساده نگری برخی مسئولین نتایج لازم از برجام دریافت نکرده ایم و به نفع اقتصاد کشور بهره نبرده ایم. وی اظهار داشت:در حال حاضر به علت رکود اقتصادی در کشور شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم و همین موضوع باعث افزایش رکود در کشور شده است. حدود 3سال است که هیچ شغلی ایجاد نشده است. نرخ تورم نیز به هیچ وجه پایین نیامده و این باعث شده که اتحادیه تعاونی‌های تاکسی بار که در سال‌های گذشته اشتغال زایی می‌کرد نتواند شغل ایجاد کند. محمودی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی کارخانه‌ها نیمه فعالند و بیکاری در همه اقشار جامعه مشاهده می‌شود گفت:درخواست داریم مسئولان با تدابیر و تمهیدات لازم برای برون رفت از این رکود اقتصادی اقدام کنند. مدیر عامل اتحادیه تاکسی بار کشور پرداخت تسهیلات کم بهره به کارخانه‌ها را یکی از راه‌های نجات کارخانه‌ها خواند و گفت:برای اینکه بنگاه‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند حداکثر سود تسهیلات باید 6 یا 8درصد باشد. محمودی به واردات میوه و گندم از سایر کشورها اشاره کرد و افزود:  به دلیل خشکسالی ایجاد شده در کشور دولت از دریای خزر یا خلیج فارس برای کشاورزان آب تهیه کند تا بتوان بر تولید محصولات کشاورزی افزود و نیاز به واردات میوه از ترکیه و گندم از آمریکا را برطرف کرد. باید تکنولوژی جدید را بیاموزیم و در کشور پیاده کنیم. وی با بیان اینکه با واردات کالا مخالف هستیم اظهار داشت:  با ورود تکنولوژی مخالف نیستیم، با واردات کالا مخالفیم،در شرایطی که 30درصد جوانان بیکارند. واردات خطای بزرگی است. د ]]> علمی فرهنگی Mon, 22 Feb 2016 09:01:26 GMT http://www.hamandishi.ir/news/325026/